måndag 11 maj 2015

Vi vann kategorin 7-9!

Vi har hela tiden varit kaxiga och sagt att vi skulle vinna. Många har retat sig på detta, men jag försöker träna mina elever i att lyfta blicken och konstatera att de kan bli så mycket mer i livet om de bara vill och kämpar! Världen finns där, bortom Vinslövs horisont, bara de vågar och själva vill ta sig dit. Självklart finns Vinslöv alltid kvar som en tryggehet att luta sig mot när man, om man vill,  trevande tar sig framåt.
Vi vann! Jag är så glad och stolt att det inte finns ord. Dessa fantastiska ungdomar! Vilken dag vi har haft tillsammans. 05.30 åkte de hemifrån och vi har ännu ett par timmar kvar till Vinslöv. Flera undrade om jag verkligen skulle åka själv med 6 stycken 15-åringar till Stockholm och svaret var tveklöst JA! De passar tider. De är artiga. De är roliga. De är hjälpsamma. Helt enkelt skitkul att vara med! De är långt från den mörka bild av ungdomar och svensk skola som målas upp i media. Dessa positiva ungdomar är framtiden! Jag kan inte tänka på att jag inte ska få undervisa dem mer. En månad kvar i morgon. Vilken resa vi gjort tillsammans. Nu är vi i mål. 
Jag var hela tiden säker på att Ljustabarnen skulle ta hem segern. När de stod på scenen och tog emot sitt silverpris, ja, först då vågade vi tänka att det nog är vi som vinner. Victor, som satt bredvid mig, kommer ha blåmärken på benet som jag knep honom av nervositet! När vi satt på restaurangen och summerade dagen säger Filip att han egentligen tycker att Ljustabarnen borde vunnit. Han tyckte att det var en sån bragd att blogga med språksvårigheter och sedan dessutom stå på scen och framföra ett tacktal utan att egentligen ha ett språk. Ödjmukt, tycker jag. 
En helt underbar dag! Dessa elever! Att få möjligheten att arbeta med sådana ungdomar är en ynnest. Å vad jag önskar att alla ni fantastiska 9 C are kunde varit med. Vi har firat kungligt på restaurang Griffins. De behandlade oss som om det verkligen var kungen som kom. Ungdomarna och jag var lyriska över maten och servicen. Nu har vi kammat hem 10 000 kr och får fundera på vad vi ska göra för pengarna. Själv har jag redan tankarna på ett nytt, kollaborativt, webbstjärneprojekt!

Läs mer här: https://www.iis.se/nyheter/prisregn-over-larare-och-elever/

Norra Skåne

 Foto: Agnes Stuber 



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar