måndag 7 september 2015

Nybörjarspråk, apptips och feedback!

Att visa modelltexter och modellbilder är viktigt när man undervisar i språk. Med mina nybörjare i tyska
arbetar jag med att de ska skriva enkla presentationer om sig själva. För att eleverna ska veta hur de ska skriva har jag skapat
en modellbild i appen Canva. Canva  är en gratis app för iPad, men också en webbsida på datorn. Du skapar ett konto på Canva och kan sedan logga in. Det du skapar sparas och du kan öppna det med vilken enhet du vill.
Häromdagen var jag på en F-6 skola och hade workshop. Där såg lärarna stora möjligheter med appen för bildundervisningen, men också för att förstärka språket i svenska och engelska när de skrev sagor och berättelser med de yngre barnen.
En lärare uttryckte: " Det är ju bara min och barnens fantasi som sätter begränsningarna med Canva" .
Jag vill dock poängtera att jag inte är mutad av grundarna till appen!
I samma app har jag också skapat mina elevers favoritbild: Feedback Minions! De använder bilden som ett enkelt sätt att ge feedback till varandras texter. Att löpande ge feedback på elevernas texter är A och O för att de ska lyfta sina texter. Hur man kan göra det på ett smidigt sätt kan ni läsa om i nästa blogginlägg! / Sara
 

Presentation                                        Feedback Minions1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar